Ile powinieneś pić wody?

Ile powinieneś pić wody?

Woda to eliksir życia dla każdego. Ale ile wody faktycznie potrzebuje organizm i dlaczego wystarczająca ilość płynów jest tak ważna?
Ciało ludzkie składa się w ponad 50% z wody, która jest nieustannie wydalana poprzez różne procesy – nawet podczas siedzenia i oddychania! Zbyt mało tego niezbędnego płynu może szybko doprowadzić do problemów. Ile powinieneś pić wody każdego dnia? Czytaj dalej…

Dzienne zapotrzebowanie na płyny

To, ile wody potrzebuje dorosły, zależy od wielu czynników: temperatura otoczenia, wydatek energetyczny i skład pożywienia to tylko kilka przykładów, które należy wziąć pod uwagę przy dobowym zapotrzebowaniu na płyny. Wiek i masa ciała również odgrywają ważną rolę w obliczeniach. Wytyczną jest, że dorośli i młodzież powinni spożywać od 30 do 40 ml wody na kilogram masy ciała każdego dnia.

Ponieważ organizm ludzki traci codziennie około 2,5 litra wody w wyniku wielu procesów, należy ponownie spożywać co najmniej około 1,5 do dwóch litrów dziennie. Jednak dokładna kwota różni się w zależności od osoby i można ją obliczyć.

 

Dlaczego musisz pić wystarczająco dużo?

Ci, którzy piją za mało, ryzykują swoim zdrowiem. Ponieważ woda jest głównym składnikiem krwi, brak płynów może zmniejszyć wydajność mózgu i prowadzić do słabej wydajności i koncentracji. Ogromnie wzrasta ryzyko kamicy nerkowej, zaparć i infekcji dróg moczowych.

Ponadto bakteriom i wirusom łatwiej jest dostać się do organizmu, ponieważ błony śluzowe z czasem wysychają. W najgorszych przypadkach może nawet prowadzić do dezorientacji, zapaści krążeniowej i skurczów mięśni. Jeśli przez dłuższy czas nie zostanie zużyty żaden płyn, istnieje zagrożenie życia!

 

Czy można pić za dużo wody?

Odurzenie lub zatrucie wodą występuje bardzo rzadko, za co najczęściej odpowiedzialne są choroby, takie jak dysfunkcja nerek. Takie zatrucie zwykle objawia się następującymi objawami:

– obrzęki
– skurcze
– dezorientacja
– trudności w oddychaniu
– przyspieszenie bicia serca
– utraty przytomności

 

Wskazówki, jak pić więcej wody

 

  • Zawsze miej wodę pod ręką
    Jeśli zawsze masz ze sobą szklankę wody lub butelkę z wodą, wypijesz więcej. Ta metoda jest szczególnie przydatna w pracy, ponieważ ludzie często zapominają o piciu
  • Szklanka wody rano
    Nawyki są wyuczone, podobnie jak picie. Wystarczy duża szklanka wody po wstaniu, aby stworzyć zdrowy nawyk.
  • Woda smakowa
    Oczywiście dzienne spożycie wody można dopracować różnymi smakami, aby nie było zbyt monotonne. Wodę można pić na wiele różnych sposobów, ze świeżymi owocami, domową herbatą lub w postaci szpryców do soków. Butelka do picia z wkładką jest idealna do owoców.
  • Mniej słodkich napojów, ale więcej wody
    Słodkie napoje z supermarketu zazwyczaj zawierają dużą ilość cukru, więc nie nadają się do uzupełnienia równowagi płynów. Jeśli jednak zamieniasz te napoje na wodę, robisz coś dobrego nie tylko dla swojego organizmu, ale także dla zdrowia.
  • Pij wodę przed każdym posiłkiem
    Ta metoda ma ładny efekt uboczny: jednocześnie nasyca i uzupełnia niezbędną równowagę płynów.

3 thoughts on “Ile powinieneś pić wody?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *