Alternatywy dla cukru rafinowanego

Alternatywy dla cukru rafinowanego

Cukier to nie tylko cukier! Występuje w prawie każdym naszym jedzeniu – nie tylko w słodyczach. W tym artykule chciałbym wyjaśnić trochę więcej na temat poszczególnych faktów dotyczących cukru i przedstawić alternatywy dla cukru.

Jedna łyżka z cukrem

Temat cukru polaryzuje jak żaden inny. Niektórzy uwielbiają swoje słodycze i cieszą się czekoladą, ciastami itp. Inni demonizują te potrawy i (prawie) całkowicie wykluczają je z menu. Często pokazywane są przepisy bezcukrowe, które wykorzystują daktyle, syrop klonowy lub cukier zbożowy, a dyskusja jest nieunikniona. Ponieważ wymienione alternatywy to również cukier, nawet jeśli nie jest to wariant rafinowanego cukru domowego.

Owoce zawierają również fruktozę, więc tak naprawdę nie ma „przepisów bez cukru”. Nawet węglowodany, które spożywamy, zamieniają się w cukier i są metabolizowane w organizmie. Więc cukier sam w sobie nie jest zły, powinieneś po prostu zwrócić uwagę na to, który jesz i jak często.

Jaka ilość cukru jest może być uznana za zdrową?

Muszę szczerze przyznać, że zawsze jestem sceptyczny co do statystyk. Tak wiele indywidualnych aspektów odgrywa rolę, że nie można dokonać ostatecznej oceny. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca od sześciu do ośmiu łyżeczek cukru dziennie. To znacznie więcej niż kilogram cukru miesięcznie. Dietetycy uważają, że kwota ta zostanie przekroczona znacznie ponad dwukrotnie. Ponadto cukier o zawartości 400 kcal na 100 g ma również znaczący wpływ.

Co cukier robi w naszym organizmie?

Cukier jest jednym z prostych węglowodanów i jest szybkim dostawcą energii dla naszego organizmu. Dzięki szybkiemu wzrostowi poziomu cukru we krwi jesteśmy niezwykle zaopatrzeni w energię. Niestety ta forma energii jest równie szybko zużywana. W organizmie zachodzą następujące procesy: W celu transportu cukru z krwi do komórek mięśniowych i tłuszczowych w trzustce uwalnia się insulina. Jeśli ciągle spożywasz za dużo cukru, poziom jest stale nadmierny, ponieważ jest za dużo insuliny. Ciało szybko znów staje się głodne i domaga się szybkiej przekąski lub słodyczy, aby uzupełnić niedobór. Ważne jest, aby przerwać ten niezdrowy cykl.

Dlaczego tak bardzo kochamy słodycze?

Kiedy spożywamy cukier w postaci słodyczy, nasz organizm uwalnia hormon szczęścia, dopaminę. Jesteśmy szczęśliwi, cieszymy się tym stanem i zawsze chcemy go więcej. Ściśle mówiąc, przypomina to „nałóg”, ponieważ organizm bardzo tego pragnie i chciałby odzyskać ten stan umysłu. W rezultacie, tak naprawdę mówi się o wycofaniu cukru, jeśli ktoś się bez niego obejdzie.

Dlaczego nadmierne spożycie cukru jest niezdrowe?

Ciało reaguje niewielkimi stanami zapalnymi, których przyczyną jest stale wysoki poziom wydzielanej insuliny. Cukrzyca może się rozwinąć, naczynia krwionośne mogą się skurczyć, a choroby serca można również przypisać zwiększonemu spożyciu cukru. Zęby są również silnie zaatakowane i reagują próchnicą. Związane są z tym choroby skóry, nerwowość, a także zaburzenia koncentracji i snu oraz wiele innych chorób.

Jakie są alternatywy dla cukru?

W dalszej części chciałbym przedstawić kilka alternatyw dla rafinowanego cukru stołowego. Jednym kliknięciem możesz łatwo przeglądać i zamawiać produkty *. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat kalorii, poszczególnych minerałów i witamin w alternatywach, mogę polecić ten artykuł „Porównanie alternatyw cukrów”.

Cukier z kwiatów kokosa i syrop z kwiatów kokosa: brązowe kryształy z soku palmy kokosowej są obecnie znane wielu osobom. Smak jest lekko karmelowy i prawie nie wpływa na poziom insuliny. Cukier z kwiatu kokosa jest bogaty w witaminy i minerały, dzięki czemu jest zdrową alternatywą. Jest również dostępny w postaci syropu. 

Syrop z agawy: Ten słodko-owocowy sok z agawy jest obecnie bardzo dobrze znany i trafił do większości kuchni. Podobnie jak cukier z kwiatów orzecha kokosowego ma niewielki wpływ na poziom insuliny i świetnie nadaje się do słodzenia.

Syrop klonowy: ten zagęszczony sok pochodzi z klonów w Kanadzie. Smakuje przyjemnie słodko, ma wspaniały aromat i świetnie nadaje się do pieczenia i gotowania.

Cukier zbożowy: składa się głównie z włókien roślinnych z kukurydzy lub zboża i zastępuje rafinowany cukier 1: 1. Dzięki temu można go stosować do wszystkich przysmaków, w których wcześniej używano cukru domowego.

Ksylitol: Ten substytut cukru jest wytwarzany z drewna brzozowego (cukier brzozowy) lub z włókien zbożowych, takich jak kukurydza lub pszenica. Szczególną cechą ksylitolu, znanego również jako xucker, jest jego słodki smak, który ma również działanie zmniejszające próchnicę. Wizualnie wygląda jak cukier domowy, ale ma kilka strat w smaku.

Stewia: ten produkt pochodzi z rośliny stewii, która jest wytwarzana w złożonym procesie chemicznym. Osobiście w ogóle nie lubię tego smaku, ale dla wielu będzie interesujące, że stewia nie wpływa na poziom cukru we krwi i nie ma kalorii.

Miód (nie wegański): Miód jest pożywną alternatywą dla cukru. Jednak większość wegan rezygnuje z tego i stosuje tutaj alternatywę.

Syrop ryżowy i słodycz ryżowa: czysty syrop ryżowy, syrop z brązowego ryżu oraz w postaci krystalicznej słodkość ryżu są wytwarzane z mielonej owsianki ryżowej rozpuszczonej w wodzie, która jest gotowana, a następnie przetwarzana.

Syrop orkiszowy: Ten syrop orkiszowy zawiera wiele minerałów. Zawiera średnio i długołańcuchowe węglowodany, zapewnia stałe zaopatrzenie w energię. Można go używać do słodzenia wszelkiego rodzaju potraw i wypieków.

Syrop z tapioki: otrzymywany z korzenia manioku. syrop idealnie nadaje się do słodzenia wypieków, deserów i napojów. Ma lekko słodki smak i jest doskonałą alternatywą dla zwykłego cukru stołowego.

Syrop jabłkowy lub gruszkowy: Ten słodzik to zagęszczony gęsto sok jabłkowy lub gruszkowy, który jest zwykle zagęszczany w stosunku 1: 7. Używam go głównie do pieczenia i deserów. Idealny również do słodzenia herbatek dla dzieci.

Dżem pomarańczowy i cytrynowy: kocham, kocham, kocham te dwie muzy. Składają się z całych owoców (tj. Miąższ + skórka) i syropu z agawy. Używam sosu pomarańczowego lub cytrynowego do jogurtu, owsianki, do uszlachetniania sosów, do ciast itp. Bardzo smaczne!

Suszone owoce: uwielbiam suszone owoce i używam ich nie tylko rano w musli, ale także jako energetyzująca przekąska w międzyczasie. Dlatego zamiast batonów często pojawiają się suszone chipsy mango lub bananowe. Zawierają naturalną słodycz owoców i jeszcze słodszy smak dzięki procesowi suszenia

Teraz znasz już pewnie prawie wszystkie alternatywy dla cukru rafinowanego. Zapomnieliśmy o jakiejś? Napisz w komentarzu!

Może Cię również zainteresować:

 

 

One thought on “Alternatywy dla cukru rafinowanego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *